onsdag 18 juni 2008

Upp till kamp

Nu är jag så jävla förbannad. Läste någon
artikel om att Hans Viklund har totaldissat
den nya "Sex and the City"-filmen. Hans
argument var att det är intelligensbefriat
att vilja se en film som bara går ut på att
klä sig i modekläder och söka efter en make.
Att om dagens kvinnor gillar filmen förtjänar
kvinnor hälften så hög lön som männen.

Visst, dagens kvinnor kan nog vara mer självständiga
än så. Det säger jag ingenting om, jag tycker inte
heller om att kvinnans enda uppgift i livet ska vara att
skaffa familj och vara en fru. Men finns inte den
önskan även hos män? Och är det en ful önskan hos dem?
Jag känner inga män som inte vill ha familj någon
gång i livet. Inga kvinnor heller. Kvinnokampen kan
inte handla om att vi ska av princip välja bort familj
eftersom det leder till en självständighet. För mig
handlar feminismen om att vi ska ha samma privilegier
som männen i samhället. Att vi ska tjäna lika mycket
pengar, att vi inte ska bli bortvalda för att vi har
bröst och fitta istället för en kuk.

I alla fall så avslutar Hans intervju med att hänvisa
till en annan film som man ska se istället: HULKEN.
Seriöst, en man som blir grön när han är förbannad.
Vad fan sänder den filmen för budskap?

Här är artikeln förresten: http://www.aftonbladet.se/nojesliv/film/article2700881.ab

Inga kommentarer: